piatok 20. septembra 2019

Domáce oškvarky robené v trúbe - recept

Nakrájaná surová slanina v mise z tvrdeného skla
Jesenný čas so sebou prináša recepty, ktoré nie sú vždy vzorom racionálnej stravy, ale nejak už k tomuto ročnému obdobiu patria. Okrem lokší, husí a klobás k nim určite patria domáce oškvarky a domáca masť.

Na webe sa dajú nájsť recepty v podstate na dva spôsoby prípravy oškvarkov: v hrnci a v trúbe. Dnes som prvý raz vyskúšal prípravu v trúbe a musím povedať, že sa k hrncu už nevrátim :-)

Začnem číslami. Mal som 2,5 kg surovej slaniny a tá sa mi po nakrájaní takmer úplne presne vošla do misy z tvrdeného skla s vnútornými rozmermi 33 x 22 x 11 cm. Slaninu som po nakrájaní na kúsky veľkosti 3x3 centrimetre  trocha osolil a podlial pohárom vody. Pravdu povediac, neviem načo je tá voda a či je potrebná aj pri príprave v trúbe. Jediný dôvod pre ňu vidím v rovnomernom rozptýlení soli, tá sa totiž v masti nerozpúšťa.
Poznámka k surovej slanine: v našom mäsiarstve majú len veľmi tenkú surovú slaninu (maximálne 2 cm, väčšinou menej). Nabudúce musím skúsiť niekde kúpiť hrubšiu. Kvalita masti bude rovnaká, ale oškvarky budú asi lepšie. Hrubšiu slaninu by som asi krájal na menšie kúsky než som uviedol.

Trúbu som nastavil najprv na 120 stupňov, čo sa ukázalo byť málo a tak som zvýšil na 140-150 stupňov. Celková príprava trvala približne 6-7 hodín a na konci som získal dva a pol zaváraninového pohára masti a rovnako oškvarkov. Chutia skvele! Niektoré recepty spomínajú pridanie malého množstva mlieka ku koncu prípravy, ale to som neriešil.

Výhoda prípravy v trúbe je hlavne v tom, že za celý čas som oškvarky miešal tri razy - a aj to ku koncu iba preto, aby sa od seba oddelili (jemne držali pri sebe). Naproti tomu v hrnci som miešal každú chvíľu, lebo slanina mala tendenciu prihárať.

A čo s nimi? Masť je výborná na chlieb s cibuľou, na prípravu pokrmov ako je praženica a aj na vyprážanie. Oškvarky zaliate v masti sú tiež výborné natreté na chlebe, alebo po ďalšom vypečení na dochutenie pokrmov ako sú bryndzové halušky. Ak vás napadajú ďalšie možnosti využitia, dajte mi prosim vedieť. Vopred vďaka.

September 2019 - drobná pozámka o dĺžke prípravy. Treba si dôkladne rozmyslieť, kedy sa do prípravy pustiť. Stalo sa mi, že som začal poobede presvedčený že všetko postíham kým pojdem spať, ale nestihol som to. Nechal som teda trúbu s časovačom ešte asi hodinu zapnutú, ráno som plánoval na krátko zohriať a oddeliť masť od oškvarkov. Žiaľ to celý proces nejak skazilo a ráno boli oškvarky ako gumové. Takže odporúčam začať doobeda.

Oškvarky vo finálnej fáze, pred oddelením od masti

2 komentáre:

  1. robím aj ja v rúre, ale 6-7 hodín je veľmi veľa, mám ich hotové za 3-4 hod....

    OdpovedaťOdstrániť