piatok 12. apríla 2024

Medvedík/šťúr/krtonôžka

Uff, tak som ho nachytal aj u mňa. Škaredá potvora.
(Priebežne dopĺňam skúsenosti, najnovšie sú naspodu)



Najprv som nachytal jedného viac menej náhodou. Následne som poodhrnul netkanú textíliu a pod ňou boli úplne zjavné chodbičky. Vzal som teda vodu so saponátom a začal som ju liať do dier. Saponátu netreba veľa, vody áno.
Minúta-dve a potvora bola vonku. Hnedá, fúzatá, nohatá. Ani sa moc nepokúšala utiecť, ako bola mimo z toho saponátu. Rýchla dekapitácia. Ešte dve hodiny krútila hlava fúzami a na druhý deň po nej lozili muchy ako po zdochline.
Celkovo som ich nachytal asi päť, našťastie zatiaľ zásadnejšie škody nestihli narobiť. Obávam sa ale, že ich mám na záhrade aspoň ďalšich päť.
Dnes mi dorazila Talpa. Mali by to byť stlačené ricínové semienka, ktoré potvore smrdia a opustí priestor. Vraj eko, vyskúšam.

20.5.2018

Chytil som ďalšiu potvoru, saponát zafungoval skvele. Bolo to mimo záhona, kde som nerozsypával Talpu. Tento raz som odolal nutkaniu na rýchly proces, takže som ju odchytil a zanechala mi aj foto.
Saponát potvoru paralyzoval do takej miery, že hodinu vyzerala ako mŕtva, potom sa začala trocha hýbať. Teraz reaguje, i keď nie je zrovna čiperná.

Potvora to nakoniec nerozdýchala.

24.6.2018

Tak som dnes našiel hniezdo potvory. Desiatky centimetrových potvorok... Neviem či som ich dostal všetky, ale nakoniec som na ich miesto rozhádzal modré granulky proti slimákom. Internety vravia, že by mali fungovať aj proti potvore.

3.8.2019

Tak som dnes likvidoval vyrodený záhon jahôd. Tušil som, že po troch rokoch sa v ňom nejaká tá potvora usídlila. 4,5 metra štvorcového a vyrýľoval som ich sedem. Zjavne nemajú veľké nároky na priestor.

20.8.2019

Tak potvora už zmigrovala aj do trávnika, ktorý mám oddelený od záhrady plotom so základom snáď tri štvtre metra. Našťastie ju v pokosenej tráve ľahko nájsť, chodbičky sú neklamným znakom a saponát zafungoval skvele. Dva zárezy na pažbe.

7.9.2019

Potvora zapózovala. Posmrtne.




13.9.2019

Trocha som sa namotal na kalifornské dážďovky, tak som vypratal jedno kompostovisko. A hádajte koho som našiel? Štyri potvory. Vzhľadom na to, že dážďovkový kompost sa od zeme oddeľuje geotextíliou, začínam onedlho testovať tento nový spôsob.

15.12.2019

Našiel som niekde zmienku, že potvorám sa výborne darí v miestach s vysokou spodnou vodou. Tak to sedí.

20.3.2020

Tak prvý úlovok tohto roku...

16.4.2020

Napoludnie sa nám prechádzal len tak po trávniku. Tak išiel kam treba. Na druhej strane, v hriadke so zeleninou som už minul dosť saponátu a stále neviem chytiť tú mrchu. Pár malých cibuliek už odrovnal 😣

19.4.2020


Pol riadku hrachu mu padlo za obeť.

23.4.2020

Dnes som snáď tri krát lial do dierok v záhone vodu s jarou. Nič. Vždy sa po pol hodine zasa ukázali na hriadke kopčeky, aké asi pozná každý, kto už má skúsenosti s potvorou. Nakoniec som ju zbadal vedľa záhonu v tráve. Už je po nej a ja dúfam, že je to tá spomínaná vyššie, čo som ju za ten svet nevedel chytiť...

25.4.2020

Dnes ďalšia potvora padla. Fyzicky, mechanicky. Je to trápne, ale nasadil som aj chémiu - modré guličky, i keď neviem či fungujú. Internety vravia, že áno. A zakopal som dva poháre s pivom. Celé zle, o tri týždne majú ísť do zeme planty, ktoré piplem od januára.

26.4.2020

Ďalšia potvora zrušená.

1.5.2020

Vďaka pracujúcej triede za tento praktický a veľmi vhodne načasovaný sviatok. Dnes padli dve potvory. Jedna bola o kúsok menšia, druhá štandardnej veľkosti. Pekne old skúl, saponát do dierok. Tá väčšia bola nejaká príliš mrštná, tak som ju musel chytiť do prstov. Ehm, tfuj. Žiaľ zatiaľ ani jeden úspešný úlovok s pivovou pascou, rovnako som nenachádzal sľubované potvory otrávené modrými guličkami proti slimákom. Asi ich používam málo (2-3 na dierku), nakoľko ide o zeleninový záhon. Čo už, keep fighting. Lovec vo mne sa teší, ale celá tá saponátová logistika je pomerne časovo náročná. Ešte že máme karanténu, homeoffice a ušetrím každý deň minimálne hodinu na presunoch.
Kúpil som si fasádnu sieťku a začínam z nej vytvárať obaly, do ktorých zasadím planty.
Okrem toho zvažujem renováciu časti vyvýšených záhonov. Ak sa do toho na jeseň pustím, určite pôjde fasádna sieťka naspodok. Tým pádom by sa do nich potvora nemala dostať. Ak teda nerátam s možnosťou, že priletí.
Inak, k tomu lietaniu. Úprimne sa mi to moc nevidí. Krídla ma potvora malé, telo veľké. A predstava, že sa takéto letiaca ohavnosť niekomu zapletie v jarný večer do vlasov... No brrr, zlatý dobrý chrúst.

3.5.2020

Tak dnes ďalšia potvora. Hýbala sa ešte hodinu a pol.

5.5.2020

Tak som si v rámci homeoffice po obede pozrel záhradku a našiel som známe chodbičky... do krhly pár kvapiek jari a dve potvory išli von. Všade je sucho, asi preto sa ich tak veľa nasťahovalo do mojich hriadok 😕

6.5.2020

Ďalšia potvora zlikvidovaná.

7.5.2020

A dnes ďalšia. Taká menšia. Zaujímavé je, že v záhone, v ktorom som včera chytil tiež.

8.5.2020

Dnes zasa jeden kus. Len spôsob sa zmenil. Keď som uvidel chodbičky v záhone, nechcelo sa mi riešiť hneď saponát, nakoľko to nie je až tak dôležitý záhon. Tak som nastavil hadicu na plný prúd a rozryl ním chodbičky, až blato striekalo. Viac-menej z frustrácie. Celkovo tak do metra a pol, ale stačilo to na to, aby sa potvora, zmätená z neobvyklej situácie, ocitla nad zemou. Potom to bol už rýchly proces.

9.5.2020

Tri kusy. Nervy, už nech zaprší a vrátia sa do svojich zákutí. Snáď.

10.5.2020

Osem kusov. Fakt osem. Sedem saponátom, jedna vystriekaním prúdom vody. Doteraz som si myslel, že na jeden záhon sa dve potvory neznesú, ale dnes vyliezli zo zeme dve 20 cm vedľa seba. Nuž, doba je zlá, sucho všade. Alebo to bol párik. Jediné šťastie, že sa potvory po západe slnka rozcvrlikajú, dajú sa nájsť a sú veľmi blízko pri ústí dier. Saponátová voda funguje skvele.

11.5.2020

Dnes jedna potvora. Postupne sa pripravujem na výsadbu sadeníc do záhonov, tak sa zo mňa stáva košíkar.


17.5.2020

Čas bez úlovkov. Nie že by neboli chodbičky, tie sa kde-tu objavia, ale saponát sa míňa účinku. Ktovie kam potvory po tom krásnom daždi (27 mm) zaliezli.
Asi som to ale vymákol. Prehadzoval som dnes kompost a pozrime! Tri potvory. V komposte sa horšie chytajú, lebo sa im ľahšie uniká a nie sú otrundžené. Ale skoncoval som s nimi.
Rajčiny aj iné plodiny sadím do košíkov z fotky. Medzičasom som ale na facebooku videl takúto sieťku prederavenú, vraj medvedíkom. Uf.

18.5.2020

Dnes jedna potvora. V komposte. Veľká.

28.5.2020

Šesť potvôr v komposte. Budem ho prekopávať častejšie. Okrem toho som dnes našiel v hriadke hrudu, v ktorej boli asi 3 milimetrové vajíčka. Predpokladám, že potvorine.

30.5.2020

Jedna potvora, menšia, z kompostu.

2.6.2020

Dnes dve potvory. Mám menšiu kopu hliny, tak do pol metra a v nej som našiel dierku. Nalial som saponát a do pol minúty boli vonku. Jedna menšia, druhá tak priemer.

3.6.2020

Dnes ďalšia...

4.6.2020

O tejto potvore som vedel už dlhší čas a vytápal som ju snáď sedemkrát. A včera vyliezla.

6.6.2020

Ďalšia potvora, v kope hliny ako tie z 2.6.

7.6.2020

Ďalšia potvora, v kope hliny ako tie z 2.6. a 6.6.

8.6.2020

Ďalšia potvora, v kope hliny. Vychádzajú mi z toho dve možné vysvetlenia: buď majú potvory rady vyvýšené kopy, alebo mám v záhrade toľko potvor, že až 😕

10.6.2020

Ďalšia potvora z kopy hliny. 

11.6.2020

Dve potvory z kopy hliny. 

12.6.2020

Dve potvory z kopy hliny a jedna zo záhona.

19.6.2020

Tri potvory z kopy hliny! Jedna poriadna, dve menšie. Zdá sa, že kopa hliny na tvrdej zemi sa im páči.

23.6.2020

Kopa hliny nič, ale rýľujem zanedbanú hriadku s jahodami a tam bola jedna. Taká podpriemerná. A potom večer, prechádzka medzi hriadkami a počujem typické cvrlikanie v záhone. Pokiaľ je človek ticho, dá sa pomerne presne lokalizovať. Tak som našiel dierku hrubú ako prst a 5 litrov saponátovej vody ju vydurilo von. Konečne, lebo táto potvora mi zrušila štvrť riadku fazule.
Rajčinám v košíkoch odfotených vyššie sa darí. Šiestim, ktoré som dal na test bez sieťky, taktiež.

24.6.2020

Ešte jedna potvora z jahodového záhona. Zaujala ma ale jedna vec. Včera som vykopával cesnak sadený na jeseň minulého roka. Očakával som, že vykopem aspoň tri potvory, veď by tam mali kľud - a žiadna tam nebola. 

23.7.2020

Už-už som chcel pridať príspevok, že je kľud, nakoľko som mesiac nevidel potvoru... Ale včera, keď som rozhrabával kôpku hliny sa jedna objavila. Ale inak je kľud 😏

31.12.2020

Do konca roka som objavil možno dve-tri potvory. Uvidíme, čo si na mňa do Nového roka nachystajú.

30.3.2021

Zatiaľ žiadna potvora, ani pri rýľovaní nepoužívaného záhona.

10.4.2021

Dnes začala sezóna. Dve potvory. Jedna malá, do troch centimetrov, druhá poriadny kus.







22.4.2021

A ďalšia...

31.5.2021

Ďalšia potvora úctyhodnej veľkosti, klasicky saponát.

7.6.2021

Jedna taká malá... Ale vyliezla z hrubších dier, takže asi tam zostala ešte jedna 😒

8.4.2021

Ďalšia, priemerná... a potom ešte navečer ďalšia, väčšia. Konštatujem, že pestovanie jahôd pod geotextíliou vytvára ideálne podmienky pre potvory.

16.6.2021

Ďalšia, priemerná... 

7.7.2021

Ďalšia menšia, ale tento raz v trávniku! Čo si už dnes tie potvory dovoľujú...

10.8.2021

Tri! Dve malé v trávniku, jedna v záhonoch s chili.

November 2021

Zdá sa, že tento rok bol o ničo pokojneší než predošlý. Zopár potvor som odchytil, ale nepadla za obeť jediná rastlinka. Ale aby som to neprechválil - ešte ma čaká jesenné rýľovanie.

Koniec roka 2021

Musím konštatovať, že tento rok boli potvory vcelku milosrdné.

Apríl 2022

Počas rýľovania záhrady žiadne jedince. Ale možno sú ešte zalezené pod úrovňou dosahu rýľa.

Máj 2022

Už som myslel, že odišli. Nie. Včera prvá potvora.

September 2022




To len tak, aby sme si nemysleli, že je krtonôžka len škodná...

Apríl 2023

Prvá potvora, nájdená náhodne.

Máj 2023

Potvora, medzi jahodami.

Apríl 2024

Potvora v trávniku, celkom nebojácna.  Chodil som okolo, svietil čelovkou, cvrlikala ďalej. Tie v záhonoch sú omnoho plachejšie. Saponát stále funguje.


#medvedik
#krtonozka


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára